محل تبلیغات شما

ترام

ترام

ترام

مفهوم ترام گذاری تصاویر

ترام در کلیه روشهایشــناخته شده چاپ مانند لترپرس و افســت مورد اســتفاده میباشــد. چاپ گراوور دراین زمینه استثناســت. شــیوه های ترامگــذاری بمنظور خلق درجه بندی های بصریمرتبط با فام رنگ( تبدیل تدریجی یک رنگ به رنگ دیگر ) مورد اســتفاده قرارمیگیرند.مقادیر خاکســتری با نقاطی که دارای اندازه های متفاوت بــوده واز یک چیدمان منظمبرخوردارند، ایجاد گشــته و از این فرآیند ترام ایجاد میشــود. چشــم انسان شدتبازتابشهای مختلــف را با یکدیگرترکیب مینماید که نتیجه آن ایجاد یک فام خاکسترییا هافتون درجه بندی شده است.

ترام

عبــارت از کوچکترین واحدقابــل تمییز تصویر اســت که بتوان آن را برروی تصویر چاپ شده مشاهده نمــود. ترامها در چاپ همچون گــره در تار و پود پارچه یا قالی موجب پدیدار شدن تصویر میگردند.به عبارت دیگر در یک تصویر سیاه و سفید، شبیه سازی و بازنمایی سایه روشــن هایخاکستری، با چاپ شــماری از دات ها یا نقــاط کوچک و بزرگ انجــام میگیرد. ایننقاط کوچک با فواصل منظم دریک ســاختار شبکهای چیده میشــوند که به آن شــبکه ترامیا ترام گفته میشود.

کاربرد تــرام

ترام معمولا” مربع شــکلاســت و با بزرگی و کوچکی خود ایجاد ســایه وروشــن مینماید. اگریــک تصویرترامدار چاپ شــده دریک نشــریه را بــا ذره بین مخصوص چاپ ( لوپ ) مشــاهده کنید،خواهید دید که هرتصویر به صورت مجموعه ی نقطه هایی اســت که دربخشهایتاریکترتصویر، نقطه ها درشــت تر و به هم نزدیکتر و در بخشهای روشن تصویرنقطه هاریزتر و فاصله ی آنها از یکدیگر زیادتراست.

ترام خطوط ( Screen Ruling)

دریــک ترام گذاری متداول با فواصل متغیرنقاط، فاصله بین یــکمیانگاه تا میانــگاه بعدی نقاط هافتون همیشــه یکســان اســت. خطوط ترام بیانگرتعداد نقــاط هافتون موجــود در هر خــط از یک میانگاه به میانــگاه بعدی بر مبناییک واحد طول است. برای مثال
Lcm = خط بر سانتی متر
Lpi =  خط بر اینچ
هرقــدر میزان نقــاط هافتون در یک واحد طول بیشــتر باشــد، ترام ظریف تــر وریزتری به دســت خواهد آمد

تاثیرگذاری ترام

تاثیــری که تــرام ازلحاظ بصری ( بینایــی ) درتصاویر چاپی ایجاد میکند را به طور ساده میتوان با مبحثسایه و نیم سایه در فیزیک تطبیق داد.
رنگهــای نیــم ســایه ( هافتــن
Halftone ) در چاپ معمولاً به صورت شبک های از نقاط( ترام ) در اندازه های مختلفتشکیل شده اند.
این نقاط با اندازه های مختلف خود، ایجاد ســایه روشن نمــوده و دامنــهای ازرنگهای خاکســتری را به وجود میآورند. هرگاه این دامنه فاقد تنوع خاکســتری باشــدو تنها از ســفید و مشــکی تشــکیل گردد تصویر دارای حداکثر کنتراست خواهد بود وتنها شامل ترامهای
۱۰۰ مشکی می باشد که کوچکی و بزرگی آن تصویر را ایجاد می نماید

ارتباط خطوط ترام با ورق چایی

خطوط ترام که به آنفراوانی یا نوسان ترام هم میگویند، میزان ظرافت و ریزی ترام را در زمان پردازشاطلاعات تصویر، مشــخص میســازد. انتخاب نوع خطوط ترام به فرایند چاپ موردنظروســطح بستر چاپ شونده یا ورق چاپی بستگی دارد.
ورق چاپی با ســطح زبرو خشــن به خطــوط ترام کمتر )حــدود
۴۵ خط بر ســانتی متر) و- ورق چاپی با ســطح ظریف وبا کیفیت به ترام بیشتر (حدود ۶۵ خط بر سانتی متر ) نیاز دارد.
ترام هــای بزرگ برای کاغذهای با کیفیت پایین (ســطح خشن) مانند کاغذ رومه مورداستفاده قرار میگیرد و ترامهای ظریف برای کاغذهای با کیفیت بالا ( کاغذهای ً مورداستفاده در کارهای هنری ) استفاده میشود. معمولا برای کاغذهای با کیفیت ومناســببرای کارهای هنری از شــبکه یا بافت ترامی معادل
۶۰ تا ۷۰ خطبر سانتی متر استفاده میکنیم، برای ماشینهای چاپ مدرن حتی چاپترامهای با شــبکه یا بافت ظریفترنیزمشــکلی را ایجاد نمی نماید.
پس هر چه تعــداد خطوط ترام زیادتر باشــد ترام ریزتر و بــرعکس هر چــه تعدادخطوط ترام کمتر باشــد ترام درشت تر است. تعداد خطوط سیاه ترام های معمولی بین
۲۰ تا ۸۰ در سانتی متر است . ًدر چاپخانه انتخاب ترام بر حســب کاغذ مطابقمعمــولا جدول است.
درموردترام باید به نکات مختلفی اشاره شود که شناخت آنها در روند کار بسیارموثراست.

درصد ترام

دریک تصویرترامه، نقطههای ترام با شکل و اندازه های متفاوت شکل میگیرد . همین امر باعث ایجاد روشنی وتیرگی در تصویرمیشود. در قسمتهای روشن تصویر، ترامریزتروفاصلهها بیشــتراستامادرقسمتهای تیره، نقطه های ترام رشد کرده ودرصد سیاهی افزایش مییابد. پس میتوانگفت که درصد ترام به میزان سیاهی در هر قسمت از تصویر بستگی دارد.

اندازه ترام

بــرای تصویرهــایمختلــف، بنابــرروش چــاپ ونوع کاغذ، از ترامهای مختلف اســتفاده میشــود. اینامربه تعـداد خطهای تـرام در ســانتیمتریا اینچ بستگی دارد و در کیفیت و وضوح کارچاپی تأثیرگذار اســت .
طبیعی اســت که هرقدرتعداد خطهای ترام در یک سانتیمتر یا اینچ بیشتر شود، تصویرازظرافت ودقت بالاتری برخوردار خواهد شد. کیفیت کاغذهای چاپی نیز درانتخاب ترام نقشدارد که به آن اشاره خواهد شد.

زاویه ترام

کلیــه ترام گذارهایمتــداول و متقارن از یک ســاختار منظم و با قاعده پیــروی میکنند. هنگامی که دوتصویر ترامداربرروی یکدیگر چاپ شده و زاویه ترام آنها یک روی هم خوردگی ایده آلنداشته باشد، میتواند موجب ایجاد پدیدهای بنام پیچازی شدگی شود. بنابراین در چاپچهاررنگ و استفاده از فناوریهای ترامگذاری متداول، باید برای جلوگیری ازایجادپدیدهپیچازی شــدگی،هر یک ازرنگهای مجزا درزاویه مشخصی نسبت به رنگ بعدی قرار گیرند.پیچازی شدگی = ایجاد الگوی مختل
حداقل زاویه قابل توجه =
۴۵ درجه، قابل اســتفاده در یک فرآیند ترامگذاری استاندارد برای چاپهای هافتون تک رنگ و در رنگ کلیدی تصویر
وضعیت استاندارد زاویه ترام = صفر درجه،
۱۵ درجه، ۴۵ درجــه و ۷۵ درجه،در حالیکه زرد همیشــه دریک زاویه صفر درجه قرار میگیرد.
اختلاف
۳۰ درجــه بین زوایای ترام امری عادی اســت.ازآنجــا که ســه زاویــه ۳۰ درجه یک زاویــه ۹۰ درجه میســازد، ازاینرو رنگ چهارم بر روی یکی از زوایای موجود فعلیقرارمیگیرد. ازآنجا که رنگ زرد اختلاف رنگی اندکی با کاغذ سفید ورنگ های دیگردارد،ترفند خاصــی درموردنحوه قرارگیری آن بکارمیرود. بدین معنــی که زرد با یــک زاویه۱۵ درجه به نســبت مژنتا و سایان در زاویه ۹۰ درجه قرار داده میشود.

فناوری خروجی ترام

سیســتمهای لیزری بــکارگرفته شــده در خروجی های دیجیتال امکان انتقال اطلاعات موجود در صفحات چاپی ًبرروی پلیت چاپی را با دیجیتال برروی فیلم یا مســتقیما بهره گیری از یک پردازشگرنقطهای تصویر (RIP) را دارنــد. کوچکترین واحد قابــل بازنمایی یاقابل عرضه یک سیســتم خروجی فیلم یا پلیت، پیکسل آن خروجی یا نقطــه ( Dot ) نامیده میشــود. انــدازهی نقطه یا دات به رزولوشــن یا توانریزنگاری (ظرافــت و ریزی بازده تولیدی) آن سیستم خروجی بستگی دارد. (
با فرآیند نگاشــتی که ریزنــگاری آن معادل
۱۰۰ خط بر سانتیمتر باشد، یکناحیه ۱۶ × ۱۶ سلولی با دامنه صفرتا ۱۰۰٪ برای هرنقطه ایجاد میشو د. بنابراین امکان ایجادیــکناحیه ۲۵۶ ســلولی برای هرنقطه وجود داشــته که ازنظربصریبرای چشــم انسان کافی است. تحت چنین شــرایطی یک سیســتم خروجی برای روشن و خاموشنمودن شــعاع لیزربــرای کلیه نقاطی کــه درناحیه ای به مســاحت یک ســانتیمترمربع قرار گرفته اند،در کل به ۰/۹۲۱ میکرون انرژی نیاز خواهد داشــت .رزولوشــن یاقدرت ریزنگاری یک سیســتم خروجی برمبنای نقطه بر اینچیا dpiمحاسبه میشود. برای خطوط ترام یمعادل ۶۰ خط بر سانتیمتر،طول لبه های یک نقطه ترام برابراست با ۱÷۶۰=۰/۰۱۶۶۶cm۰/۱۶۶mm
در صورتی که رزولوشــن یک سیســتم خروجی برابربا
۲۵۰۰نقطه براینچ باشــد ،خطوط تــرام بوجود آمده دریــک چاپ ۶۰ خط بر ســانتیمتری برابراســت با تعداد محتمل ســطوحمقادیر ســایهروشن ومســاوی است با شکل نقاط و ترامها ( داتها) . داتها میتوانندبه شــکل گوناگــون و نقاط تماس متفاوت وجود داشته باشند

فناوری ترام گذاری

ترام گذاری به معنایتبدیل هریک ازرنگهای تفکیکی بــه عوامل قابل چاپ و دو دویی اســت. دریک ترکیب رنگیمتداول، واکنشهای افزایشی و کاهشی، هردو، به چشم انسان میرسند. مقادیر ســایه روشنمیتوانند با اســتفاده از نقاط هافتون (نیم ســایه / نقطه ســایه) موجود در نقاطمتغییر تصویر، بازنمایــی شــوند. کاغذ ســفید موجب بازتابــش کامل شعاع های نورمحیطی میشود، در نتیجه، نقاط هافتون بر حسب اندازه های متفاوت خود موجب جذب کم یازیاد نورمیشــوند. مغزانسان از طریق چشم، نقاط چاپ شده تعداد سطوح خاکستریروی کاغذرا بهنقاط مجزادرنظرنمیگیرد، بلکهآنهارا به عنوان یک مقدار روشنایی بازتابیدهمیبیند
شیوه های ترام گذاری به منظورخلق درجه بندیهای بصری مرتبط با فام رنگ (تبدیــلتدریجی یک رنگ به رنگ دیگر ) مورد اســتفاده قرارمیگیرند. مقادیر خاکســتری بــانقاطی دارای اندازه های متفــاوت و برخوردار از یک چیدمان منظم به وجود می آید واز این فرآیند ترام ایجاد میشود. چشــم انسان شــدت بازتابشهای مختلف را بایکدیگــرترکیب میکنــد که نتیجه آن ایجــاد یک فام خاکستری یا هافتون درجه بندیشده است.

ترام گذاری متداول

به منظور چیدمان نقاطچاپی برای دســتیابی به همنشینی نقــاط وایجــادرنگهای ترکیبــی، از سیســتمهاینرم افزاری ترامگذاری اســتفاده میشــود. در ادامه به روشهای رایج و متداولترامگذاری میپردازیم:

ترامگـذاری بـه تناسـب انـدازهنقاط ( AM)
دریــک ترامگــذاری متداول وهندســی، چیدمان نقاط هافتون مرتبط با رنگهای تشکیلدهنده کار در زوایای مشخصی صورت میگیرد. این زوایا موجب تشکیل گل ترامهای قابلرویت میگردند.
ترامگـذاری به تناسـب فراوانینقاط ( FM)
در فناوری ترامگذاری
FM نــه از گروه زاویه هاخبری هســت و نه از الگوهای هم شکل به منظور توزیع رنگها در ایــن ترام گذاری،چیدمــان نقاط هافتــون به صورت تصادفــی انجام میگیرد. بــه همین دلیل نیز بــهاین نوع ترامگذاری، ترام گذاری منظم شــده بر حســب بسامد یا فرکانس نیز میگویند.اندازه همه نقاط یکســان اســت. وضعیت و محل آنها متفاوت است.
معرفی انواع تصاویر گرافیکی بــه منظور کاربــرد هر چه بهتــر نرم افزارهــایگرافیکی ضرورت دارد قبل از شــرح کاربرد آنهــا ابتدا به معرفی انواع تصاویرگرافیکی بپردازیم

تصویر خطی :

به تصاویر گرافیکی سیاه وسفید بدون سایه که به صورت خطی باشــد، لاین آرت یا تصویر خطی میگویند. همان طورکه اشــاره شــده اســت، این تصویرها اعم از سیاه و ١ ســفید و یا رنگی دارایبیشــترین فاصله ما بین ســیاهی و سفیدی هستند .

تصویر نیم سایه :

به تصاویر ایجاد شــده بهوســیله ی نقاطی بــا اندازه های مختلف که باعث ایجاد سایه های پیوسته میشود نیمسایه میگویند. این نقاط تنها به وســیله ی لــوپ، در تصاویر، قابل رؤیت میباشند.
به این گونــه تصویرهای ترامه یا تــرام دار میگوییم که درکارهای چاپی کاربردبسیار دارد. ـ
کتاب ترامه ی تک رنگ:کتاب ترامهی تک رنگ عبارت از کتابی است که در چاپ آن فقط ازیک رنگ اســتفاده شده و تصاویر آن شامل دامنه ای از ترام های آن رنگ می باشــند.بنابراین تصویر دارای تن های مختلف از شکل سفید تا مشکی خواهد بود. صفحه های ترامهی تکرنگ که تلفیقی از متن و تصویر ترامه در کنار یکدیگر می باشــند این مجموعه راتشکیل میدهند و در بخش صفحه بندی، با توجه به نوع دستگاه چاپی که مورداســتفادهقرارمیگیــرد، فرم بندی همانند کتاب خطی صورت میپذیرد.
تصویر سایه ی پیوسته تصویرهایی نظیر نقاشی های آبرنگ که در آن سایه های رنگی بینطیفهای تاریک و روشــن، بدون تقســیم به نقاط ریــز، به صورت پیوســته تغییرمیکنــد به تصاویر سایه ی پیوسته مشــهورند. این در حالی است که تصاویر ترامهازتعــداد زیادی نقاط ریز و تصاویر خطی ازتعداد زیادی خطوط پرتشکیل شده اند
کنتراسـت ( تضـاد رنگـی ): هــر گاه یکتصویر دارای حداکثراختلاف بین ســیاهوســفید باشــد دارای بالاترین تضاد رنگی است. البته تصویرهای تــرام دار را نیزمیتوان با کنتراســت های متفاوت به وجودآورد. درواقع هرقدرفاصله ی تیره ترین تا روشــنترین قســمت های یک تصویر بیشــتر باشد، از کنتراست بالاتری برخوردار خواهد بود.

 

اشکالات ترام

چاقی ترام  DotGain

چاقی ترام یعنی بزرگ شدننقاط ترام از حدی که باید باشد. یعنی ٣٠درصد بشود ٣۵درصد. چاقی ترام قابل جبران است ولی قابل پیشگیرینیست.
از عوامل چاقی ترام:
– مرکب رسانی کم یا زیاد
– نوع ورق چاپی
– مونتاژ نامناسب
– فشار
۴ نورد روی پلیت
– خود پلیت
– لاستیک

لاغری ترام  DotLess

ترام ضعیف نمیشود بلکهاین پلیت است که ضعیف میشود و این ضعیف شدن پلیت باعث ضعیف شدن ترام میشود. که Sharpening هم گفته میشود.

کشیدگی ترام  Slurring

ترام به شکل بیضی درازمیشود. اگر به شکل عمودی دراز شود کشیدگی عمودی و اگر به شکل افقی دراز شود کشیدگیافقی میگویند.
از عوامل کشیدگی:
– تراز نبودن لاستیک
– فیلر نبودن سرپنجه ها
– رطوبت هوا

دوتایی شدن  Doubling

شل بستن لاستیک باعث دوتاییشدن ترام میشود و نقاط ترام دوبار روی کاغذ میخورد

سایه آوردن  Ghosting

ترام روی لاستیک ماندهباشد. اگر ماشین تنظیم باشد چاپ بعدی سر جای خودش میخورد در غیر اینصورت باجابجایی چاپ سایه میزند

#طراحی و بسته بندی و #چاپ انواع #لیبل رول #حبوبات و خشکبار #لیبل انواع #نوشابه # آب معدنی و #نوشیدنی #اسنک و #چیپس و#پفک #ویزیت #ست اداری #پمفلت

طراحی بسته بندی #لوگو #آرم #شیر #طراحی و چاپ کارت ویزیت

طراحی بسته بندی #لوگو #آرم #شیر #طراحی و چاپ کارت ویزیت #شیر کاِکائو

ترام ,های ,یک ,چاپ ,نقاط ,تصویر ,خط بر ,اندازه های ,ترام گذاری ,خطوط ترام ,از یک ,معرفی انواع تصاویر ,انواع تصاویر گرافیکی ,بالاتری برخوردار خواهد ,ترام گذاری متداول

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خرید آموزش ژل پاشنه افزایش قد کفی جوراب افزایش قد زنانه مردانه 2021 سازه ایرانی روستاهای نمونه گردشگری دزفول طرفداران عمو تتل Edward's receptions beast-fans ❤❤ آسمونی ❤❤ تکنولوژی Kimberly's life totithickthet